ساک دستی پارچه ای تبلیغاتی

هديه تبليغاتي
  یک هدیه تبلیغاتی می تواند ساک دستی تبلیغاتی باشد ; جنس این ساک دستی از نوع پلی پروپیلن (P.P) میباشد که به پارچه بدون بافت یا سوزنی نیز معروف هستند . از مهمترین ویژگی های آن استحکام ،با قابلیت شستشو می باشد .مچنین در تولید این ساک دستی از دوخت آلتراسونیک استفاده شده و دسته های بلند و محکم آن وزن بالایی را میتواند تحمل کند .

 

مشاهده اطلاعات بیشتر...


  لباس کار تبلیغاتی

لباس کارلباس کار به عنوان یکی از وسایل استحفاظی فردی مطرح می­باشد و کلیه کارکنان باید با لباس کار مناسب محل کار در سر کار حاضر شوند. لباسکار کارکنان دارای خصوصیات خاصی میباشد . همچنین میتواند هدیه تبلیغاتی مناسبی برای ارائه به نمایندگان فروش کارخانجات تولیدی باشد

 مشاهده اطلاعات بیشتر...

زیرانداز مسافرتی (هدیه ویژه)

هديه تبليغاتي

هديه تبليغاتي

جدیدترین هدیه تبلیغاتی گروه پارسه زیر انداز مسافرتی می باشد که ابعاد زیر انداز 150 * 200 سانتی متر 4لایه و ضد آب می باشد . هر زیر انداز دارای کاور مخصوص با امکان چاپ تبلیغاتی می باشد .قیمت مناسب و پر کاربردی بودن این محصول برای عموم مردم باعث شده تا به یکی از پرفروش ترین هدایای تبلیغاتی  تبدیل شود .توجه : امکان گلدوزی لوگو بر روی خود زیر انداز نیز با افزایش مبلغ مربوطه نیز امکان پذیر می باشد !

مشاهده اطلاعات بیشتر ...


کفش ایمنی 

 

بسته با شرایط کار باید کفش ایمنی مناسب تهیه و مورد استفاده قرار گیردکارگاههایی که اجسام سنگین ،برنده و روغن های مختلف در آنها مورد استفاده قرار میگیرد،باید از کفشی استفاده نمایند که زیره آنها مقاوم در برابر حلالهای نفتی و روغنی و سرپنجه آهنی مقاوم به ٢٠٠ ژول که در اثر سقوط اجسام بر روی پا از پا محافظت  نماید ...

کیف اداری چرم طبیعی(هدیه مدیریتی)

هديه تبليغاتي

هدیه تبلیغاتی مدیریتی

 

کیف های تمام چرم طبیعی میتواند هدیه ای مناسب برای مدیران ، کارمندان باشد دلایل برتری چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی ( فوم ) : استحکام بالای چرم طبیعی است.

مشاهده اطلاعات بیشتر ...

دانستنیهای حضور و مشارکت در نمایشگاه ها

Posted in اطلاعات نمایشگاهی

دانستنیهای مشارکت و حضور در نمایشگاه ها

مقدمه :
رسیدن به بازارهای گسترده جهانی ، مستلزم حرکت به سوی اقتصاد باز ، به کارگیری استراتژی های جهش صادراتی و نگاه مدبرانه به نیازها و خواسته های مشتریان گوناگون در بازارهای مختلف می باشد. توفیق در دستیابی به این هدف ، نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی و نیز بخش های وابسته دولتی در بازارهای مختلف می باشد. یکی از سکوهای بسیار مهم در معرفی و شناسایی توانمندی ها و قابلیت های فنی واحدهای تولیدی و
خدماتی ، نمایشگاه ها می باشند.
نمایشگاه ، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است. مشارکت در نمایشگاه باعث میشود تا توانمندی واحدها و بنگاه های مختلف تولیدی به معرض نمایش گذاشته شود و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم گردد. در تعریفی گویا و کوتاه ، نمایشگاه را می توان تبلیغ زنده نامید ، زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولید کننده ، توزیع کننده ، مصرف کننده و کالا یا خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند. نمایشگاه مکانی جهت به نمایش گذاردن توانمندی ها و پیشرفت های یک منطقه یا کشور در زمینه های گوناگون است ، همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان میگردد.
در جهان امروز به طور کلی نمایشگاه ها صرفاً به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردد، به همین دلیل ، میزان موفقیت یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی نمایشگاه منعقد میگردد ، ارزیابی نمی کنند ، زیرا دستاوردهای یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر از مبادلات تجاری است که در جریان دایر بودن نمایشگاه ، میان تجار و غرفه داران صورت می پذیرد . ایجاد تفاهم و دوستی و گفتگو میان ملت ها از جمله این دستاوردها است. امروزه اغلب کارشناسان امور تبلیغات وبازاریابی ، نمایشگاه ها را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی میکنند و با ذکر دلایلی ثابت می کنند که بازده مستقیم شرکت در یک نمایشگاه چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر از روش های تبلیغی دیگر است . برای مثال ، در هر سال شرکت های آلمانی حدود پنج میلیارد یورو را صرف شرکت در نمایشگاه های گوناگون میکنند. در ایالات متحده آمریکا نیز ، شرکت ها برای رسیدن به اهداف خود بهترین روش را جهت بازایابی ، حضور در نمایشگاه می دانند به گونه ای که در تخصیص بودجه ، ۱۴ درصد را صرف شرکت در نمایشگاه ۹ ، درصد را به مکاتبه پستی با مشتریان و فقط ۵/۱ درصد از بودجه را صرف تبلیغ به روش های دیگر میکنند. لذا نمایشگاه یکی از ابزارهای بازاریابی و ایجاد ارتباط است که تحت تاثیر چهارعامل تبلیغات ، فروش حضوری و رفتن به سوی مردم ، روابط عمومی و تشویق و ترغیب و پیشبرد فروش قرار می گیرد.
همچنین بررسی ها نشان میدهد ارتباطی که در یک نمایشگاه میان غرفه دار و بازدید کننده برقرار می شود ، می تواند تا دو سال بعد از نمایشگاه همچنان دوام داشته و تاثیر گذار باشد. در حال حاضر ، نمایشگاه از شکل ابتدایی گذشته اش بسیار فاصله گرفته و کارکردهای آموزشی ، تبلیغاتی و اطلاعاتی آن ، بسیار اهمیت پیدا کرده است. حضور در نمایشگاه از جمله فعالیت هایی است که در زمینه بازاریابی مقرون به صرفه است و در آنجا شرکتها فرصتی را برای دیدار و حضور در کنار مشتریان پیدا می کنند. شرکت کنندگان در نمایشگاه در مدتی محدود و معین و در مکانی با تسهیلات و امکانات مناسب ، فرصت های بی شماری را برای تحقیق و بررسی وضعیت بازار ، دیدار با رقبا و تماشای آخرین دستاوردها در زمینه های گوناگون به دست می آورند . خریداری که از نمایشگاه بازدید میکند در واقع این فرصت را دارد تا محصولات را از نزدیک ببیند، لمس کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، یعنی کارهایی را انجام دهد که حتی تلفن و یا اینترنت چنین امکانی را برای او فراهم نمی آورد.
در حال حاضر ، کشورهای پیشرفته جهان با اصول و مقررات سازمان تجارت آشنایی کافی دارند و روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی ، سیستم بسته بندی صادراتی ، اصول و فنون مذاکرات و قراردادهای بازرگانی ، استانداردها و مکانیزم های ورود به بازارهای جهانی را به خوبی می شناسد و از ساختار بازارهای مختلف و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشورهای هدف آگاهی کامل دارند . در نتیجه میزان موفقیت هر شرکت یا کشور در امر صادرات ، بستگی به پارامترهای یاد شده بالا دارد که جزو رسالت های مهم نمایشگاه به شمار میرود.

فصل یکم
بررسی سیر تکاملی نمایشگاه ها
امروزه نمایشگاه نسبت به بازارهای گذشته ، دچار تغییرات چشمگیری شده است. درآن زمان ، بازار کانون اصلی فروش کالا و ارائه اطلاعات و خدمات بشمار می رفت ، البته نمایشگاه های آن زمان محدود و ساده بود ، تکامل بازارهای محلی ، هسته های اولیه تشکیل نمایشگاه های منطقه ای را فراهم کرد و به تدریج نمایشگاه بین المللی بوجود آمد. با آغاز رنسانس در اروپا و تحولات سریع دانش و صنعت ، رفته رفته بر حجم کالاها و تولیدات اضافه شد و به منظور یافتن بازاری جهت فروش آن کالاها ، برگزاری نمایشگاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و با توسعه تجارت بین الملل ، نمایشگاه از جایگاه ویژه ای در میان ملل مختلف جهان برخوردارگشت.

تاریخچه برگزاری نمایشگاهها و سیرتکامل آن درجمهوری اسلامی ایران
تا قبل از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ ، نمایشگاه های بسیار محدودی فقط در شهر تهران برگزار می شد که حاصل برگزاری آنها ، ورود سیل آسای کالاهای خارجی به ایران بود با شروع جنگ تحمیلی عراق ، به دلایل مشکلات ناشی از جنگ و محدود بودن اقلام صادراتی ، ضرورت تبلیغات و بازاریابی برای صادرات و برپایی نمایشگاه های گوناگون چندان احساس نمی شد ، اما بعد از پایان جنگ ، نیاز به بازسازی صنایع و اولویت دادن به توسعه صادرات موجب گردید که سیاست های دولت به سمت توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای سیاست جهت صادرات سوق پیدا کند. در چنین شرایطی ، جایگاه و نقش نمایشگاه ها ، به عنوان مهمترین ابزار بازاریابی و نفوذ به بازارهای بالقوه و تحت تاثیر قراردادن خریداران خارجی مورد توجه قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب در ۲۸ شهریور ۱۳۵۹ با حضور ۱۵ کشور خارجی هفتمین نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید از جمله تفاوت های این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه های سال های قبل از انقلاب این بود که بنا به درخواست ایران کشورهای خارجی شرکت کننده به جای ورود کالاهای لوکس و تجملی سعی کنند ، کالاهای تولیدی ، صنعتی و واسطه ای خود را به نمایش بگذارند. پس از برگزاری چندین دوره نمایشگاه بین المللی بازرگانی عمومی در تهران سرانجام تصمیم گرفته شد تا در تهران برگزاری نمایشگاه های بین المللی بازرگانی عمومی به دلایلی از جمله بروز مشکلات ترافیکی ، حمل و نقل و شلوغ شدن بیش از حد سالن ها از جمعیتی که صرفا جهت سرگرمی به نمایشگاه می آمدند ، کمبود فضای نمایشگاهی و دلایلی از این قبیل متوقف گردد و از سوی دیگر به منظور رشد اقتصادی مناطق دیگر و معرفی و تقویت توانمندی های استان های دیگر کشور ، کار برگزاری نمایشگاه های بین المللی بازرگانی عمومی در مراکز استان ها دنبال شود. لذا هم اکنون در برخی از استان ها از جمله تبریز ، مشهد ، اصفهان ، شیراز ، کیش و . . . در هر سال چندین نمایشگاه در سطح ملی و بین المللی برگزار می گردد. این نمایشگاه ها به صورت منظم برگزار و سال به سال با استقبال بیشتری از سوی شرکت های داخلی و خارجی روبرو می شوند . از سال ۱۳۷۹ به بعد با پی بردن به نقش و اهمیت نمایشگاه های تخصصی در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی به جای برگزاری نمایشگاه بین المللی ، نمایشگاه تخصصی در زمینه های مختلف برگزار می گردد.

تعریف نمایشگاه ها و ویژگی های آن
در ادبیات بازاریابی امروز ، نیز نمایشگاه به سکویی اطلاق میشود که تولیدکنندگان ، محققین ، مبتکرین و نوآوران صنعتی و بازرگانی به نمایش و عرضه کالاهای جدید می پردازند و از این طریق سعی میکنند با تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز ، خریداران ، پیمانکاران و سازمان های دولتی و رسمی ارتباط برقرار سازند.

ویژگی های مثبت نمایشگاه های فروش
1- کالاها علاوه بر آنکه به نمایش گذاشته می شوند به فروش هم می رسند.
2- شمار زیادی از مردم ترغیب می شوند که از نمایشگاه بازدید کنند.
3- بازدید برای عموم آزاد است.
4- معمولا بهای کالاها کمی ارزان تر از بازار است.

ویژگی های منفی نمایشگاه های فروش
1- سالن های این نوع نمایشگاه ها بسیار شلوغ است.
2- باید به میزان تقاضای مردم ، کالا به اندازه کافی در داخل غرفه وجود داشته باشد.
3- باید به تعداد کارمندان غرفه افزود.
4-  عمولا عامه مردم از نمایشگاه بازدید می کنند و تعداد بازدیدکنندگان متخصص و اهل فن بسیار کمتر از نمایشگاه ها است.

ویژگی های مثبت نمایشگاه های بازرگانی
1- ممکن است حجم سفارشات خریداران بسیار قابل ملاحظه باشد.
2- بازدیدکنندگان تا حد زیادی متخصص و خریدارانی واقعی هستند.
3- بازدیدکننگان آشنایی خوبی با محصولات یا خدمات ارائه شده کسب می نمایند.
4- امکان انعقاد قراردادهای کلان در این نمایشگاه ها بسیار زیاد است.

ویژگی های منفی نمایشگاه های بازرگانی
1- مشارکت در این نوع نمایشگاه ها با هزینه نسبتا بالایی صورت می گیرد.
2- شاید حضور در اولین نمایشگاه برای غرفه داران سوددهی چندانی در پی نداشته باشد.
3- بلیط وروردی این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه های فروش گران تر است.

دلایل موفقیت نمایشگاه ها عبارتند از :
1- فراهم بودن امکانات برای ارتباط مستقیم رو در رو بین تولید کننده(فروشنده) با خریدار و مشاهده عینی کالا و مذاکره با یکدیگر که بهترین موفقیت را برای فروش کالا ایجاد می کند.
2- فروشنده یا بازاریاب بلافاصله پس از رویت کالا توسط خریدار عکس العمل وی را مشاهده خواهد کرد.
3- دسترسی و پیدا کردن خریدارانی که نام و نشان در هیچ کاتالوگ و یا کتاب راهنمایی ندارند.
4- بررسی ویژگی های کالاهای رقیب ، مقایسه قیمت ها ، تعیین نقاط ضعف و قوت کالاها و در نتیجه ارائه درست و صحیح کالاها مجموعه این دلایل شرکت در نمایشگاه های بین المللی را یک فرصت طلائی جهت ایجاد ارتباط ، اطلاع رسانی و پیشبرد فروش برای شرکت های بزرگ و موفق دنیا نموده است.

فصل دوم
اهداف شرکت درنمایشگاهها
اصولاً نمایشگاههای خارج ازکشوربادوهدف برگزارمیشوند:

۱- نمایشگاههایی که همراه با عرضه کالا ،فروش آنها نیز انجام میگیرد.
دراین نمایشگاهها بازرگانان فقط به قصد فروش درنمایشگاه شرکت میکنند تا هزینه های مرتبط برشرکت درنمایشگاه راتامین نمایند.
۲- نمایشگاههایی که به صورت تجـاری است وعرضـه کالابدون فروش آن انجام میشود.
دراین نمایشگاهها،شرکت کنندگان سعی میکنند نمایندگی کالاهای خارجی رااحرازنمایند ودرحین برگزاری نمایشگاه برای کالاهای خودبازاریابی تجاری وعملی نمایند. تحصیل یک بازارمستمربرای فروش کالاها، هدف اصلی حضوردرنمایشگاه است. بازرگانانی که بتوانند نمایندگی معتبـری درخـارج بدست آورند وسرویس دهی آنهابه طورمنظم وصحیحی باشد ، موفق خواهندبود ودرغیراینصورت ناموفق میباشند. لازم است قبل ازشرکت درهرنمایشگاه ضمن بررسیهای لازم ، اهداف شرکت درنمایشگاه مشخص شود. یک مدیرصنعت،یک تولیدکننده ویایک بازرگان قبل ازشرکت درنمایشگاه باید پاسخهای قانع کننده وموجهی برای این تصمیم داشته باشد.

اهداف حضور در نمایشگاه
الف- فروش بیشتروافزایش سهم بازار
ب- معرفی کالاهای جدید
ج- بدست آوردن شهرت واعتبارومعروفیت
د- اخذسفارش کلان برای آینده ( پیش فروش کردن)
و- برقراری ارتباط باجامعه ومصرف کنندگان(فعالیت روابط عمومی)
ز- ایجاد ذهنیت قوی ومثبت به نفع محصول وشرکت
ح-القاء یک طرزفکریا اندیشه جدید درمصرف کننده
ط- پیداکردن پیمانکاران وتامین کنندگان مواداولیه
ه- جمع آوری نقدینگی

انواع نمایشگاهها برحسب نوع فعالیت
نمایشگاهها برحسب موضوع فعالیت به انواع زیرتقسیم میشوند:

۱- نمایشگاههای عمومی بازرگانی یا افقی
دراین نمایشگاهها برطبق برنامه زمانبندی شده یا ادوار معینی مثلاً سالی یکبار یاهرچند سال یکبارنمایشگاههایی برای عرضه یا نمایش تولیدات ومحصولات جدید صنعتی، کشاورزی، خانگی واداری یا کالاهای سرمایه ای و مصرفی، درشهریامنطقه یا کشورخاصی برگزارمیگردد وهدف برگزارکنندگان معمولاً این است که امکانات تولید و قابلیت های فنی واحدهای شرکت کننده درنمایشگاه درسطح وسیعی به آگاهی علاقه مندان رسیده و موجبات تبادل یا صادرات کالا،خدمات وتکنولوژی فراهم آید.نمایشگاههای عمومی بازرگانی ممکن است درسطح ملی،منطقه ای ویابین المللی برگزارگرددمانند نمایشگاه بین المللی مشارکت دربازسازی ونوسازی افغانستان که باحضورچندین شرکت خارجی وایرانی ونیزبه منظورنشان دادن قابلیتهای تولیدی وفنی واحدهای شرکت کننده درمهرماه ۱۳۸۱ درمحل دائمی نمایشگاههای بین المللی خراسان برگزار گردید.

۲- نمایشگاههای بازرگانی تخصصی یا عمودی
نمایشگاههای تخصصی ،معمولا ًکالاهای خاصی برای گروههای خاصی یا موضوع مخصوصی مورد توجه است وازاین طریق سعی میشودکه تکنولـوژی یاپیشرفتهای فنی جدید به اطلاع علاقمندان برسد.

اهداف برگزاری نمایشگاههای تخصصی
هرساله درایران چندین نمایشگاه تخصصی درزمینه های مختلف ازجمله پوشاک ونساجی ،سنگهای معدنی وماشین آلات وتجهیزات معدنکاری ،فرش دستبافت، چینی ولوستر وابزارروشنائی و …برگزارمیشود. هریک ازاین نمایشگاهها ،بخشهای ویژه ای ازاقتصاد کشوررامدنظردارد ،اما اهداف اصلی دربرگزاری نمایشگاههای تخصصی،ارائه توانمندیهای صنعتی، انتقال دانش فنی و ارتقاء علوم دانش پژوهان است . ازآنجاکه برگزاری نمایشگاههای بین المللی و بازرگانی درگذشته نتوانسته بودخواست متخصصان، پژوهشگران وصنعتگران کشوردررشته های خاص را تامین نمایند،برگزاری نمایشگاههای تخصصی مد نظر قرار گرفت. ازسوی دیگرازدحـام حاکـم برنمایشگاههای تجاری، امکان برقراری تماسها وگفتگوهای تخصصی میان صاحبنظران ودست اندرکاران رافراهم نمیساخت. با این وصف برای ایران اسلامی که مسیرتوسعه اقتصادی و صنعتی شدن را طی میکند، برگزاری نمایشگاههای تخصصی بصورت امـری حسـاس وضروری خود را نشان میدهد. نمایشگاههای تخصصی درهررشته ای مخاطبان خاص خودرا به صحنه میکشاند وفضای مساعدی رابرای تبادل اطلاعات فراهم میسازد. این مزیتی است که فقط در نمایشگاههای تخصصی وجود دارد. نمایشگاههای تخصصی که تاکنون برگزارشده ،نتوانسته است بطورکامل به این اهداف سازنده دست پیداکند .بررسی علت این امر میتواند برگزارکنندگان وشرکت کنندگان درنمایشگاههای تخصصی را بسوی برگزاری نمایشگاههای پرثمروشایسته تر هدایت کند.

۳ – نمایشگاههای اختصاصی
دراین نمایشگاهها، محصولات وتولیدات یک کشوردرکشوردیگربه نمایش گذارده میشود. این نمایشگاهها میتواند درافزایش میزان صادرات ومعرفی توانمندیهای کشورها به ملل دیگرنقش مهمی ایفا نماید. چنانچه شرکتهابه صورت گروهی ودرقالب اتحادیه ها ویاباحمایت اتاقهای بازرگانی دراین گونه نمایشگاههاشرکت نمایند،برخی ازهزینه های ایشان کاهش خواهدیافت. بسیارضروری است که پیش ازشرکت درنمایشگاههای خارج ازکشور،شرکت کنندگان بررسیهای دقیقی درموردکشورمقصدبه ویژه وضعیت اقتصادی، واردات وصادرات،قوانین گمرکی وحقوقی و.. .انجام دهند. دررابطه بامثال موردی درخصوص اینگونه نمایشگاههامیتوان به نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران درشهرکابل درخردادماه سال ۱۳۸۲ ونیزنمایشگاه اختصاصی ایران درشهرکراچی پاکستان درآذرماه ۱۳۸۲ اشاره کرد. کارشناسان بازرگانی براین باورهستندکه برگزاری نمایشگاههای اختصاصی چنانچه بامطالعه کافی صورت بگیرد،ازشیوه های بسیارموثربرای استمرار ارائه کالاهای غیرنفتی وتوسعه صادرات است. درجریان برگزاری نمایشگاههای بین المللی وتخصصی درکشورهای مختلف،شمـاربسیاری ازواحدهای تولیدی مشابـه شرکت کردندکه به رقابت تنگاتنگ بایکدیگرمیپردازند. دریک مجموعه عظیم ازکالاهای همگون باوجود ضعف کارهای تبلیغاتی،نمودکالاهای غیرنفتی کشوردشوارتراست،درحالی که درنمایشگاههای اختصاصی،این مشکل کمتروجوددارد ولذا این امرازمزایای برگزاری نمایشگاههای اختصاصی درخارج ازکشورمیباشد.

۴- اکسپوهایانمایشگاههای غیربازرگانی
نمایشگاه اکسپوبیشترجنبه نمایشـی دارد. دراین نمایشگـاههامعمولاً آخرین فنـاوریهابه نمایش گذاشته میشودتادرآینده درخدمت تجارت قرارگیرد. درایران چنین نمایشگاهی سابقه ندارد.

۵- نمایشگاه فروش یاعرضه مستقیم کالا
این نوع نمایشگاه معمولاً برای رفع نواقص سیستم توزیع کشوروحمایت ازمصرف کنندگان تشکیل میگردد که نسبت به انواع دیگرنمایشگاههاازاهمیت کمتری برخورداراست. این نوع نمایشگاههاکه درسالهای اخیردرایران مقبولیت یافته اند، درحقیقت نمایشگاه نیستند. بلکه مکانیسمی برای تعادل عرضه وتقاضا یا روشی برای شکستن قیمت یا محلی برای جبران نارسایی درسیستم توزیع هستند مانندنمایشگاههایی که به مناسبتهای مختلف برای فروش سریع کالا،خالی کردن انبارهایامبارزه باگرانفروشی ایجادمیشوند.

۶- نمایشگاههای مجازی
امروزه درعصرپرشتاب فناوری وتکنولوژی ودردنیایی که صحبت ازاقتصاد ،دانایی وصرفه جویی درهزینه وزمان میباشدهمگام شدن باپیشرفتهای دیگرکشورها امری لازم وضروری میباشد. نمایشگاههای مجازی یکی ازدستاوردهای نوین محققان واندیشمندان امروزی میباشدکه سعی براین دارندتاباحداقل هزینه وکمترین زمان رابطه ای هم زمان میان فروشنده وخریداربرقرارنمایند. نمایشگاههای مجازی ایده های است که برخی سازمانهامانندسازمان بازرگانی ژاپن سعی دراجرای کاربردی آن دارند. ازامتیازاتی که دررابطه بااینگونه نمایشگاهها میتوان برشمرد به کاهش هزینه وصرف زمان در بازدید از نمایشگاهی خاصی میتوان اشاره نمود. دراین حالت بازدیدکننده درمحل اقامت خودمیتواندازنمایشگاهی که کیلومترهادورترازمحل،سکونت اوبرپاشده بازدیدکند،به تک تک غرفه هاسربزندوبصورت آنلاینonlineباصاحبان غرفه هاchatنمایندونیزدرخواست کاتالوگ نمایند.

۷- سیستم نمایشگاه بین المللی ماهوارهای
سیستم نمایشگاههای بین المللی ماهوارهای،روش تازه ای است که بااستفاده ازآن تمامی اعضای اتحادیه نمایشگاههای جهانی میتواننددرخانه های خوددرجریان کم وکیف برگزاری نمایشگاههای بین الملی قراربگیرند. دراین سیستم ماهواره ای مخصوص نمایشگاههادرمداریامدارهای تعیین شده ازقبل قرارمیگیرندوجزئیات نمایشگاههارابه نقاط مختلف دنیامخابره میکنند.طراح سیستم چنین پیشبینی کرده که نمایشگاههای بین المللی تجاری باتشکیل مجمعی مطرح شده وباسرمایه گذاری جمعی راه اندازی میشود. نمایشگاههای بین المللی مهم میتوانندباعضویت در(اتحادیه نمایشگاههای جهانی )وپرداخت حق السهم خود،درزمان برگزاری نمایشگاه،جزئیات آنرا ازطریق سیستم ماهواره ای به تمام نقاط جهان ارسال کنند. ازسوی دیگرشرکتهایی که بخواهندازاین سیستم بهره مندگردند،به عضویت آن درمی آیند وسهم الشرکه خودراپرداخت میکنند. باجمع آوری سرمایه اولیه،هزینه اجرای پروژه نمایشگاههای بین المللی ماهوارهای تامین میشود. عقدقرارداداجرای پروژه باشخصیتهای حقیقی وحقوقی وپس ازتامین منابع سرمایه گذاری،میسرمیگرددوقابل اجراخواهدبود. سازمانهای فضایی قدرت درمدارقراردادن یک یاچندماهواره درنقاط موردنظررادارندومیتوانندبه سهولت اینکارراانجام دهندوفرستنده هارابنابه درخواست اتحادیه درنقاط موردنظرکارگذارند مانندتمام ماهواره های مخابراتی،امواج ارسالی ازیک نقطه به نقطه دیگرمخابره میشودوگیرنده زمینی برنامه نمایشگاههاراپخش میکند.این برنامه ازطریق سیستم کابلی برای متقاضیان پخش میشود.این طرح که به نظربسیاری ازکارشناسان قابل اجرامیباشدودرقرن آینده اجراخواهدشد،تحولـی عظیم دردنیای نمایشگاههای بین المللـی به وجودمیآورد.

فصل سوم
نقش نمایشگاه ها در گسترش بازرگانی خارجی

مسلما نمایشگاه ها یکی از موثرترین راه های تحقق توسعه صادرات غیر نفتی هستند. این منظور در صورتی جامه عمل می پوشد که نمایشگاه را وسیله بدانیم نه هدف. نمایشگاه مطلوب ،نمایشگاهی است که به اهداف ازپیش تعیین شده نایل آید. دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه جانبه ، نیازمند پیروی از الگوهای تحقیقات کارشناسان امور اقتصادی در نیمه دوم قرن بیستم نشان میدهد کشورهایی که الگوی توسعه صادرات استفاده کرده اند، به رشد اقتصادی بالا و پایداری دست یافته اند. تجربه کشورهای شرق آسیا گواه برآن است که سرمایه گذاری های انجام شده نتوانسته است با کسب سهم بیشتر تولیدات ملی در بازارهای جهانی ، به رشد بنیان های اقتصادی کمک کند.
جمهوری اسلامی ایران نیز که برنامه اقتصاد بدون نفت را در دستور کار خود قرار داده است ، تلاش برای گسترش بازارهای صادراتی ، افزایش سهم در تجارت بین المللی و رشد صادرات غیر نفتی ، بعنوان یک وظیفه و آرمان ملی ، مطرح است. در این راستا ، هرآنچه که بتواند به توسعه صادرات غیر نفتی کمک کند، باید مد نظر سیاست گذاران ، برنامه ریزان و فعالان اقتصادی قرار گیرد. حفظ بازارهای سنتی و تلاش برای یافتن بازارهای تازه برای صدور کالاهای غیر نفتی ، به فعالیت هدفمند و گسترده در امور تبلیغات و بازاریابی نیاز دارد . دولت و بخش خصوصی برای رسیدن به هدف توسعه صادرات باید با هماهنگی و یکدلی مشکلات را از پیش راه بردارند و بسترمناسب برای توسعه صادرات را فراهم سازند. یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت مستمر در تبلیغات و بازاریابی کالاهای صادراتی ، نمایشگاه ها می باشند. اگر در بازاریابی نمایشگاه ها و شرکت در آنها ، سیاست درست و اصولی تدوین و برنامه ریزی دقیق انجام شود ، می توان به دستیابی اهداف توسعه صادرات خوش بین بود ، همه ساله شمار بسیاری نمایشگاه اعم از نمایشگاه بین المللی بازرگانی تهران ونمایشگاه های تخصصی مختلف و همچنین نمایشگاه های اختصاصی کالاهای ایرانی در خارج از کشور برگزارمی شود و یا شرکت های تولیدی ایران در نمایشگاه های مختلفی حضور پیدا می کنند . برگزاری نمایشگاه یاشرکت در آن مستلزم صرف هزینه های سنگینی است. چنانچه برنامه ریزان برگزاری نمایشگاه ها یا مدیران واحدهای اقتصادی که در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی شرکت می کنند، برنامه ریزی صحیحی برای کارشان نداشته باشند ، تمام این هزینه ها ، بدون بازدهی به هدر می رود،اما چگونه می توان نمایشگاهی موفق درداخل یا خارج کشور برگزار کرد یا از حضور در یک نمایشگاه ( اعم از تخصصی یا عمومی- داخلی یا خارجی )بهره کافی برد؟کارشناسان اقتصادی و بازرگانی اعتقاد دارند نمایشگاه های بین المللی به لحاظ انبوه کالاهای عرضه شده و نیزانبوه جمعیت بازدید کننده ، غالبا کارآیی لازم را ندارند ، زیرا در این نمایشگاه ها ، بازدیدکنندگان متخصص به سهولت نمی توانند طرف های واقعی خود را بیابند و مذاکرات تجاری سومندی را برگزار کنند. به همین جهت دردو دهه اخیر برگزاری نمایشگاه های تخصصی در گوشه و کنار جهان از اهمیت به سزایی برخوردار شده است . دراینگونه نمایشگاه ها، عرضه کنندگان کالا یا خدمتی خاص در محیطی آرام تر به نمایش تولیدات یا خدمات خودمی پردازند. از آنجا که مخاطبان این گونه نمایشگاه ها نیز خاص می باشند و اغلب در همان رشته فعالیت دارند ،بازدید کنندگان و شرکت کنندگان می توانند به سهولت ارتباط لازم را با یکدیگر برقرار و به رفع نیازمندی های یکدیگر بپردازند .
تا چند سال پیش که ارزش واردات سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال بود. شرکتهای خارجی برای عرضه کالاهایشان به ایران ، اشتیاق بیشتری برای حضور در نمایشگاه های کشور( بین المللی و تخصصی ) نشان می دادند، اما در دو سال گذشته که واردات ایران تاحدودی تحت نظارت قرار گرفته ، حتی این انگیزه نیز از بین رفته است . در حالیکه هنوز اشتیاق دستیابی به نوآوری های تازه در علم و صنعت میان صنعتگران ، پژوهشگران و . . . وجود دارد.
نمایشگاه ، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت وانتقال فن آوری است ،به ناچار پژوهشگران ، صنعتگران و . . . ناگزیر هستند که برای آشنایی با فن آوری های جدید از نمایشگاه های خارجی دیدن کنند که این امر نیز مستلزم صرف هزینه سنگینی است ، لذا ایجاد انگیزه های لازم برای شرکت تولیدکنندگان خارجی در نمایشگاه های ایران به ویژه نمایشگاه های تخصصی ، خود اقدامی صرفه جویانه است ،برای ایجاد این انگیزه ها ، تبلیغات مناسب و به موقع درباره برگزاری نمایشگاه های تخصصی ایران ، در خارج ازکشور به ویژه صاحبان فن آوری های نو در هر رشته خاص موضوع نمایشگاه ، ارائه تسهیلات مناسب برای سفر به ایران ( مانند صدور روادید و . . . ) ، دعوت از صاحبان فن و خریداران احتمالی کالاها و خدمات ایرانی ، تنظیم برنامه مناسب برای ارائه خدمات نمایشگاهی و درصورت نیاز اجازه فروش کالاهای وارداتی ، تدوین برنامه مناسب برای اوقات فراغت شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان خارجی از نمایشگاه های کشور( بازدید از اماکن تاریخی ،مذهبی ، موزه ها ، مناظر طبیعی دلپذیر و . . . ) ، ارائه خدمات جهانگردی مناسب و درحداستانداردهای
بین المللی و . . . ضرورت دارد. ایجاد فضایی سالم برای رقابت ، گفتگوهای تجاری ،دسترسی آسان به ابزارارتباطی ، ارائه تسهیلات گمرکی ، بانکی و . . . از مهمترین وظایف سازمان برگزار کننده نمایشگاه است.در ضمن ، تبلیغات مناسب در رسانه های جمعی کشور مورد نظر (به ویژه رسانه هایی که برد تبلیغاتی بیشتری درمیان مخاطبان نمایشگاه دارد ) ، می باید انجام شود تا مخاطبان واقعی بتوانند از نمایشگاه دیدن کنند. در انتخاب ابزار، توجه به ویژگی های مخاطبان نمایشگاه و میزان استفاده آنها از هر یک از ابزارهای اطلاع رسانی،موضوعی حساس است که می تواند هزینه های تبلیغاتی در حول و حوش برگزاری نمایشگاه را به هزینه هایی ثمربخش وپربازده تبدیل سازد و هدف اصلی را که جذب و جلب توجه مخاطبان نمایشگاه است ، محقق سازد. در چنین شرایطی میتوان به عقد قراردادهای مناسب برای صدور کالاها امیدوار شد. از سوی دیگر شرکت در نمایشگاه های تخصصی که در خارج از ایران برگزار می شود ، نیز فرصت گرانقدری برای معرفی و عرضه تولیدات کشور است ،مشروط بر آنکه بر ارسال کالاهای با کیفیت مورد نیاز بازار مورد نظر ، دقت کافی مبذول گردد. به عقیده دست اندرکاران نمایشگاه ها، حضور در یک نمایشگاه خارجی مستلزم صرف هزینه های ارزی سنگین است. گاه اجاره یک مترمربع غرفه در نمایشگاه ها تا حدود ۴۰۰ دلار هزینه برمیدارد و علاوه بر آن باید هزینه های جانبی(حمل ونقل کالا ، اقامت در هتل ، غذا و . . . ) را در نظر گرفت. چنانچه گزینش صحیحی در زمینه شرکت های متقاضی برای حضور در نمایشگاه های خارجی با توجه به نوع تولیدات و تقاضای بازار، صورت نگیرد، هزینه های انجام شده ، بازدهی به نفع صادرات غیرنفتی نخواهد داشت. گذشته از ضرورت ارائه کالای با کیفیت استاندارد و قیمت رقابتی که نخستین شرط برای حضور در نمایشگاه های تجاری بین المللی است ، استفاده از فنون تبلیغاتی وبازاریابی نیز لازمه کار است.
تبلیغ یعنی ارائه اطلاعات و شناساندن محصولی که ممکن است مخاطب شناسایی و آشنایی با آن نداشته باشد.هزینه تبلیغ کالا در نمایشگاه خارجی به ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت تمام شده میرسد. درمورد کالاهای ایرانی ، درپاره ای موارد هزینه به دو برابر قیمت کالا می رسد، زیرا این هزینه ها به صورت ارزی پرداخت میشود. برای بدست آوردن بازار در بدو امر و در کوتاه مدت ، هزینه تبلیغات بخش زیادی از قیمت تمام شده را تشکیل میدهد،اما برای حفظ بازار ، تعیین درصدی از هزینه تولید با در نظر گرفتن سود مورد انتظار برای تبلیغات کافی است.
تبلیغ و بازاریابی در نمایشگاه به نوع کالا بستگی دارد. برای مثال شرکت های فعال در بخش صنایع عذایی بایدنمونه کالا را بین بازدیدکنندگان توزیع نمایند. باید نمونه کالا به وفور در نمایشگاه باشد تا بازدیدکنندگان بتوانندآن را امتحان کنند. برای کالاهای تخصصی نباید از روزنامه استفاده کرد. برای این کالاها ارسال کاتالوگ و بروشوربرای اشخاص مورد نظر بهترین روش است. داشتن فیلمی از نحوه انجام کار یک وسیله یا یک ماشین و نمایش آناز طریق ویدیو نیز برای تبلیغ کالاهای صنعتی و معدنی در نمایشگاههای تخصصی کاربرد دارد. نمایشگاه هایتخصصی خارجی خواستار محصولات ویژه ای هستند ، درحالی که شرکت های ایرانی در این نمایشگاه هاکالاهایی را عرضه می کنند که مورد پسند مصرف کنندگان نیست. قبل از شرکت در نمایشگاه های خارجی یک گروه کارشناسی باید تولیدات متقاضیان حضور در نمایشگاه خارجی را بازدید و ارزیابی کنند و فقط به محصولاتی که کیفیت مناسب و قدرت رقابت دارند ، اجازه ارائه در نمایشگاه داده شود. عرضه محصولات فاقد کیفیت دربرخی نمایشگاه های خارجی بر مجموعه نظام صادرات اثر نامطلوبی دارد و میتواند زیان های غیر قابل جبران به بار آورد. کافی است فقط یک بار کالاهای عرضه شده در نمایشگاه با نیاز مصرف کنندگان هم ترازی نکند، تا نیمی از هزینه تبلیغات بیهوده از دست برود. در اوکراین عده ای با ارائه کالاهای چینی به نام کالاهای ایرانی باعث بدنامی اجناس ایرانی شدند.
این نکته را نیز باید مد نظر داشت که تلاش برای ایجاد انگیزه در شرکت ها و بازدیدکنندگان خارجی جهت سفربه ایران برای بازدید از نمایشگاه های مختلف، از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است. اولا با حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های ایران و عرضه کالاها از سوی آنها ، شمار بیشتری از متخصصان ، پژوهشگران وصنعتگران کشورمان می توانند با دستاوردهای نوین علمی- صنعتی آشنا شوند. ثانیا برای دیدن این دستاوردهادر خارج از کشور، ارز زیادی باید مصرف شود، درحالی که که ورود شرکتهای خارجی نه تنها از صرف این
هزینه های ارزی جلوگیری میکند، بلکه درآمد ارزی ( از محل اجاره غرفه ها و ارائه خدمات به شرکت ها و نیزدرآمد حاصل از اقامت آنها در ایران ) نیز برای کشور تامین میشود. با این وصف ، انتظار می رود سازمان متولی برگزاری نمایشگاه ها ، ضمن برطرف ساختن نواقصی که درنمایشگاه وجود دارد، برنامه ای را برای جذب شرکت هاو بازدیدکنندگان خارجی از کشور، بهره لازم برای رونق بخشیدن به صادرات غیر نفتی و رهایی از اقتصاد متکی به نفت، به دست آورد. در حال حاضر برای حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه هایی که در ایران برگزارمیگردد و یا شرکت تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه های برون مرزی اقدام به مبادله متراژ با نمایشگاه های کشورهایی که بازار هدف محصولات تولیدکنندگان خراسانی است از قبیل اکراین ، بلغارستان ، ارمنستان وترکیه گردیده است.

فصل چهارم
- بررسی عوامل موثر در حضور موفقیت آمیز در یک نمایشگاه

نمایشگاه از جمله موثرترین روش ها جهت معرفی خدمات و نمایش کالاها و محصولات به شمار زیادی از مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان تلقی میگردد. غرفه داران باید درصدد باشند تا با شرکت در نمایشگاه ، ارتباطات تجاری موجود خویش را تقویت نموده و مشتریان تازه ای نیز برای خود دست و پا کنند. شرکت در نمایشگاه بخشی از سیاست های تبلیغاتی و بازاریابی هر شرکت تولیدی- خدماتی را تشکیل می دهد. در این زمینه آنچه برای یک  مدیر شرکت حائز اهمیت است ، آگاهی و درک او از داده ها و ستانده های حاصل از شرکت در یک نمایشگاه است دکتر آلن کونوپاکی مشاور امور نمایشگاهی و رئیس سازمان تحقیقاتی اینکام ایترنشنال چنین اظهار می کند :
« سهم نمایشگاه ها در بازگشت سرمایه ده به یک است » البته بسیاری از غرفه داران به دلیل آنکه از نمایشگاه ها به گونه ای درست بهره برداری نمیکنند، منافع و مزایای چشمگیر آن را به راحتی ازدست می دهند . امروزه موفق ترین غرفه داران کسانی هستند که آمادگی کامل دارند تا مدت زمان بیشتری را بابازدیدکنندگان صرف کنند، نه آن افرادی که فقط به ارائه بروشور و کاتالوگ و یا جمع آوری کارت ویزیت می پردازند.
 

برنامه ریزی و انجام مقدمات
جهت حضور در نمایشگاه نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.چنانچه آمارها درست باشد ، بیشتر شرکت ها میتوانند موفقیت خود را در نمایشگاه ها بیش از هر ابزار بازاریابی دیگری ، تضمین شده تلقی نمایند. با این حال ، جهت کسب اطمینان بیشتر بهتر است هر مدیر که قصد شرکت در یک نمایشگاه را دارد، به پرسش های ذیل پاسخ دهد :
۱ - آیا تولیدات و خدمات شرکت با موضوع نمایشگاه همخوانی دارد؟ توجه به این نکته بسیار دارای اهمیت است. در غیر این صورت نتیجه مطلوبی از حضور در نمایشگاه ، عاید مشارکت کننده نخواهد شد.
۲ - چه انتظاری از نمایشگاه خواهیم داشت ؟ هر شرکت کننده ای یک هدف تجاری خاصی را در نمایشگاه دنبال میکند که از آن جمله می توان به معرفی کالاها یا خدمات ، پرآوازه کردن نام شرکت ، پیدا کردن واسطه و نمایندگی فروش یا بررسی وضعیت شرکت های رقیب و کالاها و تولیدات آنها اشاره نمود.
بهترین شیوه آن است که یک هدف را دنبال و تمام سعی و تلاش را جهت نیل به آن متمرکز نمود.
۳ - آیا این نمایشگاه با توجه به نوع فعالیت مجموعه ، بهترین نمایشگاه است؟ آیا سری هم به نمایشگاه های
دیگر که در خصوص فعالیت شما برنامه هایی دارند ، زده اید؟ همیشه بزرگترین نمایشگاه ها را نمی توانبهترین نمایشگاه دانست.هیچگاه فرصت های بازاریابی خود را به اولین نمایشگاهی که در پیش رو است ،نباید محدود نمود .
۴ - شرکت کنندگان دیگر چه کسانی هستند؟ باید متوجه شد در نمایشگاهی که قصد شرکت در آن را داریم، چه شرکت های دیگری حضور دارند و در نمایشگاه گذشته چه شرکت هایی مشارکت داشته اند.شناسایی شرکت کنندگان دیگر کمک می کنند تا به گونه ای بهتر جهت حضور در آن نمایشگاه برنامه ریزی نماییم و همچنین ملاک خوبی است برای اینکه بدانیم چه نوع بازدید کنندگانی از نمایشگاه بازدیدخواهند نمود.
۵ - درخصوص برگزارکنندگان نمایشگاه چه اطلاعاتی داریم؟ موفقیت یک نمایشگاه منوط به تخصص وتجربه مدیران برگزار کننده نمایشگاه است . دراین باره ، میزان تخصص و تجربه برگزار کنندگان نمایشگاه باید بررسی شود و متوجه گردید آیا آنها به وعده هایی که میدهند عمل میکنند یا خیر ؟
 

دلایل عدم موفقیت صنعت نمایشگاهی در ایران
صنعت نمایشگاهی یکی از صنایع پایه و دارای درجه تاثیرگذاری بالا بر رشد تولید ناخالص ملی است. این صنعت یکی از شیوه های مدرن در بخش توزیع است که توجه جدی به آن می تواند راهکار مناسبی برای نوسازی سیستم توزیع فرآورده ( کالا یا خدمات ) در ایران بشمار آید. اهمیت این مسأله زمانی بهتر درک می شود که به مقایسه سیستم توزیع ایران با کشورهای پیشرفته بپردازیم. سهم توزیع از قیمت فروش در ایران بالاتر از متوسط جهانی است. سیستم توزیع ایران فاقد مکانیزم های لازم برای بهبود کیفیت است. وجود واسطه های غیر ضروری در بخش توزیع ، ضرورت حضور فیزیکی خریدار و کالا در محل کار فروشنده هزینه های زمانی برای یافتن کالای با کیفیت و . . . از جمله مشکلات شیوه های توزیع ایرانی هستند که گسترش صنعت نمایشگاهی میتواند به رفع آن کمک کند، اما این صنعت نیز در عمل نتوانسته از مدارهای سنتی و تکراری، خارج شده و نقشی جدی در نوسازی سازمان توزیع ایجاد کند.
مدیریت ویژه ای که بر صنعت نمایشگاهی ایران حاکم است ، درآمدهای کوتاه مدت برای این صنعت را در نظردارد و گسترش بازرگانی را مد نظر قرار نمی دهد. این نگرش باعث می شود، نمایشگاه های فروش در تصمیم گیری های مدیریتی ارحجیت داشته باشند، چرا که می توانند درآمد زایی آنی داشته باشند. نمایشگاه هایی که محل مناسبی برای تبادل اطلاعات تجاری ، گسترش ارتباط میان بخش های مختلف تولید و تجارت و آشنایی باشیوه های نوین تولید وتوزیع و . . . باشند ، به رغم اینکه می تواند تاثیر مثبتی بر رشد اقتصاد ملی داشته باشندمغضوب واقع میشوند . یکی دیگر از ضعف های صنعت نمایشگاهی در ایران کم توجهی به آموزش است این آموزش باید به شیوه های مختلف و برای تمام افراد مرتبط با صنعت نمایشگاهی نظیر مدیران کارکنان خدماتی ورفاهی ، بخش تاسیسات، غرفه آرایی ، غرفه داران ، فعالان عرصه تبلیغات، مطبوعات و حتی بازدیدکنندگان تعمیم یابد.
ضعف بعدی نمایشگاه های ایران ، فقدان برنامه ریزی درازمدت و اعلام تقویم های نمایشگاهی برای دوره های زمانی محدود است. از سویی تغییراتی که در آخرین روزها رخ می دهد، نشانه ضعف بخش بازارشناسی درنمایشگاه است و از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه ها به صورت کوتاه مدت که در اختیار مجریان بخش خصوصی قرارمیگیرد، آنها را ازبرنامه ریزی و کسب مهارت های حرفه ای باز می دارد. مساله بعدی تخصیص نادرست یارانه ای است. اگر دولت و مجلس تمایل به توسعه صادرات غیرنفتی دارند ، بهتر است به جای ارائه مستقیم یارانه به صادرکنندگان ، زمینه های ارتباط تجاری آنها مانند نمایشگاه ها را توسعه دهند. اگر بپذیریم برای توسعه صادرات نمایشگاه یک ضرورت است پس پرداخت یارانه برای شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور هم یک ضرورت بشمار می رود. در برنامه ریزی نمایشگاه ها یکی از اصول رایج در سطح بین المللی ، تثبیت نمودن زمان برگزاری هر نمایشگاه است تا بازدیدکنندگان تقریبا با محدوده زمانی هر نمایشگاه آشنا شوند.

فصل پنجم
عدم استقبال شرکتهای خارجی ازنمایشگاههای تخصصی ایران ازعوامل زیرناشی میشود:

*بی ثباتی سیاستهای اقتصادی کشوروتغییرات پیدرپی آنها
*دولتی بودن بیشترخریدهای ایران
*نبودتبلیغ مناسب وارتباط کافی باشرکتهای خارجی برای دعوت ازآنهابه نمایشگاه
*مشکلات دریافت روادید ورود به ایران
*مشکلات گمرکی درارتباط با ترخیص کالا
*ندادن خدمات مطلوب به شرکتهای خارجی درجریان برگزاری نمایشگاه
*نداشتن برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت شرکت کنندگان درنمایشگاه
نگرشهای آینده جهان خارج در بازار نیز در روند حضورشرکتهای خارجی درنمایشگاه بسیارمهم است. فقدان تصویرروشن و رسـا از موقعیت ارزی واقتصادی ایران نیز به این عدم حضور دامن میزند.براساس آمارهای موسسه تجارت خارجی ایتالیا درسال۱۹۹۲ حضورشرکتهای خارجی درنمایشگاه بین المللی تهران،از۶ کشورمهم شریک تجاری ایران یعنی آلمان،ایتالیا،ژاپن،فرانسه،انگلیس واتریش درمجموع ۵۹۶ شرکت دراین نمایشگاه شرکت کرده اند.درسال۱۹۹۳ از۶ کشورموردبحث۳۶۷ شرکت ودرسال۱۹۹۴ این تعداد به۱۵۱ شرکت ودرنهایت درسال۱۹۹۵ به۱۱۸ شرکت کاهش یافته است.به عبارت دیگرطی دوره مورد برسی تعداد شرکتهای خارجی ۲/۸۰ درصد کاهش یافته است.

اقدامات و پیگیری های بازاریابی پس از حضور در نمایشگاه
پیش ازآنکه درنمایشگاهی شرکت نمائیم ،بایدبرنامه ریزی دقیقی برای بعد ازپایان نمایشگاه داشته باشیم. پس ازنمایشگاه بایدملاقاتهایی رابابازدیدکنندگان غرفه داشت،افزون برآن ازطریق پست الکترونیکی یا ازطریق تلفن یا دیگر وسایل ارتباطی نیزباید باآنها درتماس بود. اولین تماس باید بین ۷ تا ۳۰ روزبعدازنمایشگاه انجام شود.
نتایج حاصل ازنمایشگاه را ارزیابی نموده و دریافت تاچه اندازه درزمینه انعقاد قراردادهای جدید ،بازاریابی وفـروش،ارتباطـات واطلاعـات جدید، دستیابی به نظرات وایده های نو و مواردی ازاین قبیل به موفقیت رسیده ایم . آیامنافعی راکه پیش بینی نمودیم،محقق شده است؟ اگرچنین است،تاچه اندازه به اهداف دست یافته ایم؟وچنانچه اینگونه نیست به دنبال علل آن باشیم.
نکات یاد شده فوق ازجمله مواردی است که پس ازپایان نمایشگاه باید مورد بررسی وارزیابی قرارگیرد.

صنعت نمایشگاهی ، ابعاد و آثار آن
دردنیای معاصر از نمایشگاه ها و مجموعه ای از فعالیت هایی که منجر به شکل گیری و برگزاری آن می شود تحت عنوان صنعت نمایشگاهی یاد میگردد. چرا که صنعت صرفاً به تغییر شکل مواد اولیه با استفاده از ماشین آلات و ابزار و تبدیل آن به محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره اطلاق نمی شود بلکه مجموعه فنـون مدیریتی و نرم افزارهایی که بتواندبابه کارگیری ابزارو روشهای اولیه درسایه بهره گیری ازنیروی اندیشه موجبات پدیدآوردن ویا ارتقاء بازده اقتصادی در زمینه ها ی اقتصادی گردد نیز صنعت محسوب میشود.
امروزه در کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، امارات متحده عربی ، هنگ کنگ و سنگاپور که فعالیت های نمایشگاهی درآنها رونق بسیار داشته وبه طور رقابت آمیزی در این عرصه فعالیت می نمایند ، سازماندهی و برپایی نمایشگاهها درآمدهای سرشاری را به ارمغان میآورد.علاوه بر این فعالیت های نمایشگاهی موجبات پویایی سایر بخشهای اقتصادی را نیز فراهم مینمایند. به طوریکه بهره گیری ازروشها و تکنیک های علمی مبتنی بر برنامه ریزی هدفمند و جامع در فرآیند برپایی و استفاده از نتایج برگزاری نمایشگاه ها می تواند نوید بخش رونق اقتصادی در دوره رکود باشد و یا منجر به رشد اقتصادی در مرحله رونق گردد.

۱٫ نمایشگاه ها ، مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری
براساس بررسی های انجام شده کشورآلمان از لحاظ برگزاری نمایشگاه های بین المللی تجاری ،سرآمد کشورهای جهان محسوب می شود و قریب دو سوم نمایشگاههای تجاری مهم دنیا در این کشور برپا می گردد براساس نتایج بررسی هایی که توسط انجمن صنعت نمایشگاهی آلمان (AUMA) منتشر گردیده است موسسات و شرکت های آلمانی نمایشگاه های تجاری را یکی از مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری بنگاه به بنگاه به حساب می آورند.فعالیت های تجاری در آلمان نه تنها از نمایشگاه های تجاری داخل کشور بهره می گیرد بلکه از نمایشگاه های تجاری مهم خارجی نیز به منظور بازاریابی صادراتی بهره مند می گردد.

۲٫ نمایشگاه ها، مرکز تبادل اطلاعات، دانش فنی و بررسی های تجاری
یکی از نتایج مهم برپایی نمایشگاه ها پدید آمدن فرصت های بی دلیل به منظور دستیابی سریع، کم هزینه و سهل تر به اطلاعات مورد نیاز بخش های تجاری –صنعتی دردستیابی سریع، کم هزینه وسهل تربه اطلاعات مورد نیازبخشهای تجاری–صنعتی درخصوص یک یاچند حوزه مرتبط است.
نمایشگاه ها فرصت های مناسبی را به منظور انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی ، تحقیقات بازاریابی و سنجش مخاطبیـن به دست می دهند چـرا که خصیصه متمرکـزسـازی نمایشگـاه ها به این معنـا که جمعـی ازدست اندرکاران و متخصصین یک یا چند حوزه خدماتی یا صنعتی را دریک محدوده خاص زمانی و مکانی گرد هممی آورند، بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفـاده بهینه از زمـان و هزینه مهیـا می سازد. لـذا می توان گفت که نمایشگاه ها یکی از ارکان مهم تبادل اطلاعات و آگاهی های علمی و فنی کشورهای مختلف جهان و برپایی آن صرف نظر از فراهم آوردن موجبات ارتباطات مستقیم دست اندرکاران بخشهای صنعتی و خدماتی و مخاطبین آنها و معرفی دستاوردهای کشورها به بازارهای بین المللی، پدیدآورنده فرصتی طلایی جهت آشنایی با آخرین تحولات و توانمندی های تکنولوژیک , علمی و صنعتی جهان و ارزیابی آن می باشد.

۳٫ نمایشگاه ها، توسعه دهنده گردشگری و اشتغال ملی
برپایی نمایشگاه ها بویژه در سطوح منطقه ای و بین المللی از جنبه های مختلف موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم می سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی است.
قریب نیمی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه ها از کشورهای مختلف جهت مشارکت در نمایشگاه های آلمان به این کشور عزیمت می نمایند که یک سوم از این تعداد نیز از کشور غیر اروپایی کشورهای خارجی به این کشور می آیند که از این تعداد بیست درصدشان از کشورهای غیراروپایی هستند.پرواضح است که برپایی نمایشگاه های تجاری در این کشور علاوه بر تاثیری که به عنوان نتایج مستقیم برپایی نمایشگاه ها در شکوفایی اقتصادی این کشور برجای می گذارد به نحو موثری به توسعه صنعت گردشگری و رونق مشاغل وابسته (AUMA) از طریق برگزاری نمایشگاه های تجاری در این کشور سالانه قریب دویست و پنجاه هزار فرصت شغلی پابرجا مصون می ماند.
لذا توسعه صنعت نمایشگاهی، خود موتور محرکه و عامل پویایی بخش های مختلف اقتصاد بومی و ملی به شمار می رود. امروزه مبحث گردشگری نمایشگاهی در جهان از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است. چرا که در نتیجه برگزاری نمایشگاه های تجاری بویژه نمایشگاه هایی که دارای ماهیت بین المللی هستند اعم از تخصصی و عمومی –فرصت مناسبی جهت حضورفعالان بخشهای صنعتی وخدماتی خارجی، هیاتهای بازرگانی خارجی وتورهای بازدید پدید میآیند که این امرموجب ورود ارز به کشور و رونق بخش های مختلف میگردد. این امرحتی درخصوص نمایشگاههایی که در سطح ملی و در مراکز مختلف کشورها برگزار می گردد.البته در سطحی محدودتر صدق می کند که چرا که موجب توسعه گردشگری داخلی و رشد اقتصاد بومی محل برگزاری می شود. از آنجا که برپایی یک نمایشگاه نتیجه فعالیت و استفاده از توان دست اندرکاران بخش های مختلف است لذا منجر به ارتقاء سطح اشتغال نیز می گردد.

نمایشگاه ها، ایجاد کننده رقابت های سالم داخلی و بین المللی
خصیصه ذاتی نمایشگاه ها گرد هم آوردن بخش های مختلف خدماتی و صنعتی در یک یا چند حوزه مختلف در محدوده خاص زمانی و مکانی است که این به نوبه خود نوعی رقابت را میان تولید کنندگان و عرضه کنندگان و صاحبان بخش های صنعتی و خدماتی به وجود می آوردو آنها را ترغیب می نماید تا با کسب فن آوری روز آمد واستانداردهای بین المللی تلاش بیشتری را درجهت افزایش تولید ات ویاارائه خدمات بازارهای جهانی به انجام میرسانند وازشیوههای نوین بازاریابی جهت دستیابی به بازارهای جدید بهره مند گردند.

فصل آخر
غرفه آرایی نمایشگاهی

· آیامیدانیم برای شرکت درنمایشگاه چه اقداماتی رابایستی انجام دهیم؟
· نمایشگاه چیست؟
نمایشگاه عبارتست ازفضایی مناسب،استثنایی وخارق العـاده که درآن عرضه کنندگـان وبازدیدکنندگـان میتوانند بافعالیتهای سازمان یافته وهماهنگ به مبادله کالاها ،محصولات، خدمات واطلاعات بپردازند . درتعاریفی دیگرمیتوان گفت که نمایشگاه محل تلاقی عرضه کنندگان وبازدیدکنندگان است .نمایشگاه محل ارایه تفکرات جدید ،ابتکارات، اختراعات وابداعات است.

رسالت نمایشگاه
نمایشگاه رسالت اصلاح، تقویت وبهبود معرفی کالا ،محصول ویا برند وهمچنین سیستم توزیع وتسهیل تجـارت و رونق مبادلات را بر عهده دارد و یکی از ابزار های اساسی اجرای برنامه ها وسیاستهای ارتباطی شرکتها است . نمایشگاه نقش رسانـه ای را ایفـا میکند که درآن غرفـه دار (تولیدکننده یاعرضه کننده) رودرروی مصرفکننده با دراختیار داشتن نمونه ،امکانات ومحصولات خود رابه نمایش گذاشته و به عنوان فرستنده پیام وارد عمل شده و بازدیدکننده را که دریافت کننده پیام می باشد تحت تاثیر قرار می دهد .

برنامه ریزی،مدیریت و اجرای کامل برنامه حضور در نمایشگاه عبارت است از :
۱ـ برنامه ریزی و تعیین اهداف حضور در نمایشگاه وبودجه بندی آن .
۲ـ تعیین نمایشگاه و انتخاب غرفه .(بسته به نوع فعالیت واهداف برنامه بازاریابی و بودجه تخصیص یافته.)
۳ـ تهیه وتدوین برنامه اجرایی قبل ،حین وپس ازشرکت درنمایشگاه .
۴ـ طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی . (بسته به نیاز و شرایط یا نظرشرکت سفارش دهنده ،دریکی ا ز قالبهای غرفه های تخریبی،متحرک یا ترکیبی خواهدبود .)
۵ـ طراحی وآماده سازی سازههای داخل غرفه . (استند ،پاپآپ، کانترو … )
۶ـ طراحی وآماده سازی پکیج ها ی ا طلاعاتی وتبلیغاتی برای ارایه به مخاطبان در نمایشگاه . (شامل کاتالوگ، فولدر ،بروشور ،پوستر ،ساکهای تبلیغاتی وهدایای تبلیغاتی و …)
۷ـ تامینو یا آمـوزش نیروی انسانی متخصص به منظـور اداره غرفـه و پاسخگـویی به مراجعین ،درطول مدت نمایشگاه.
۸ـ جمع آوری وتجزیه وتحلیل اطلاعات مراجعین و رقبا در نمایشگاه و ارایه نتایج حاصله .
 

سازه های نمایشگاهی
سازه های نمایشگاهی شامل وسایل و تجهیزاتی است که قابلیت ارائه اطلاعات ،کمک به ساخت غرفه و یا زیبایی غرفه را در محل نمایشگاه دایمی و یا موقت دارامیباشد . این سازه ها عمدتاً قابلیت بارها استفاده را دارند .
از جمله این موارد میتوان به نامهای زیر اشاره نمود .
·پاپ آپ (Pop UP) : نیم هلال ،تخت .
·رول آپ (Roll Up) : یکطرفه ثابت، یکطرفه متحرک ، دوطرفه .
·استند (Stand) : استندXخرچنگی ،استندXساده ،استندXتلسکوپی، استند کراس، استندمولتی، پوستراستند ،استند شیت، استند رومیزی ،استند پرچمی ،استند ستون .
·قاب فنری : گوشه گرد ،گوشه بیضی .
·کانتر (Counter) : میزکانتر ،کیس کانتر ،کانترکیوسکی ،فولدرکانتر ،کانتر شبکه ای .
·نگهدارنده فولدر (Fold Up) : پلکسی ،کلاسیک .
·غرفه سیار (سایبان مسافرتی )
·آویزگردان پایه دار .
·پنل نمایشگاهی .
·لایت باکس .
·و …

مدیریـت تخصـصی نمایشـگاهها
تمامی سازمانها وشرکتها در طول دوران فعالیت خود پیوسته تلاش مینمایند تا گامهایی بلند و مثبت در جهت ایجاد وجهه برای نام تجاری، محصولات ،کالاها وخدمات خود بردارند .
حضوردرنمایشگاهها از جمله موارد معدودی است که در هر سه حوزه تبلیغات ،روابط عمومی و پیش برد فروش، نقش بسیار مهمی ایفا نموده واستفاده بجا از آن منجر به ایجاد ذهنیت خوب و شناخت صحیح مخاطبان از شرکتها میگردد . حضور موفق در نمایشگاه به راحتی میتواند منجر به افزایش سهم بازار ،افزایش فروش، افزایش تولید و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود گردد .
البته این مهم زمانی محقق میشود که مدیران نگاهی تخصصی به نمایشگاهها داشته باشند .
پکیج کامل « مدیریـت تخصـصی نمایشـگاهها »
مدیریت واجرای کامل برنامه نمایشگاه شامل :
۱ـ برنامه ریزی وتعیین اهداف حضور درنمایشگاه .
۲ـ تعیین نمایشگاه وهمچنین غرفه .( بسته به نوع فعالیت و اهداف برنامه بازاریابی )
۳ـ طراحی وساخت غرفه نمایشگاهی . (بسته به نیاز ،شرایط یا نظرشرکت سفارش دهنده ،در یکی از قالبهایغرفه تخریبی ،متحرک یا ترکیبی .)
۴ ـ طراحی و آماده سازی سازه های داخل غرفه . ( انواع استند ، پاپآپ ، کانترو … )
۵ ـ طراحی وآماده سازی پکیج های اطلاعاتی و تبلیغاتی برای ارائه به مخاطبان در نمایشگاه . (کاتالوگ، فولـدر بروشور ،پوستر ،ساکهای تبلیغاتی وهدایای تبلیغاتی .)
۶ ـ تامین نیروی انسانی متخصص به منظور اداره غرفه و پاسخگویی به مراجعین ، درطول مدت نمایشگاه.
۷ ـجمع آوری و تجزیـه و تحلیـل اطلاعات مراجعین و رقبـا در نمایشگاه و ارائه نتایج حاصله به شرکت سفارشدهنده .
 

طراحی و غرفه آرایی نمایشگاهی
ساخت و آرایش غرفه از ابزارهای موثر تبلیغات بده و اهمیت آن در حدی است که در کشورهای صنعتی با مدیریت مستقل در ارائه کالا و خدمات عمل مینمایند امروزه در صنعت نمایشگاهی غرفه داران به این باور رسیده اند که بـرای داشتن نمایشی موفق ،نیازبه جذب و درگیـر نمودن بازدیدکنندگان از غرفـه می باشد و میتوان بیان نمود که غرفه در نمایشگاه به منزلـه کارت شناسایی یک شرکت وغرفه داراست.

هدیه تبلیغاتی

اطلاعات تماس

هديه تبليغاتيآدرس کار خانه : اصفهان - کیلومتر 3 جاده حبیب آباد - کوی خطوط بار - پلاک 20


شماره تماس : 03135492433 (ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر ) / شماره فاکس : 03135492249
-----------------------------------------------------------
آدرس ایمیل : هديه تبليغاتي
مدیریت فروش : 09131148237
شهیدی ( ساعات غیر اداری)

گروه تبلیغاتی پارسه تحت عنوان پارس پاکت بزرگرین تولید کننده انواع هدیه تبلیغاتی پارچه ای نظیر ساک دستی ، زیرانداز مسافرتی ، بسته بندی زیپ کیپ ، پیشبد تبلیغاتی

نقشه گوگل

هدیه تبلیغاتی هدیه تبلیغاتی