امروزه شاهد برگزاری نمایشگاه های تخصصی زیادی در کشور ایران هستیم . این فرصتی برای صاحبان صنعت و یا ارائه دهنگان و تولید کنندگان خدمات و کالا است . ولی هزینه های زیاد آن باعث میشود برخی شرکت کنندگان منصرف شوند مخصوصا اگر مکان برگزاری نمایشگاه در شهر دیگری باشد که هینه های حمل و نقل و سکونت نرا نیز به همران داشته باشد . ولی اگر درست فکر کنید تصمیم بهتری خواهید گرفت . شرکت در نمایشگاه مزایای زیادی دارد :
اولین هدف فروش است !
فروش مسقیم در نمایشگاه معمولا بسته با کالا یا خدمات به ندرت اتفاق می افتد ولی در دراز مدت اثر بالایی دارد .
شناخته شدن کسب و کار های کوچک
صرف هزینه های تبلیغات برای کسب و کار های کوچک در مقایسه با شرکت های بزرگ ناچیز است یکی از راه های به چشم امدن در بین انبوه تبلیغات شرکت های عظیم یشرکت در نمایشگاه هاست .
مزایای بازدید از نمایشگاههای تخصصی
جمع گستردهای از شرکتها و کارخانهها در یک فضا
تصور کنید شما یک کسب و کار نوپا دارید و میخواهید آن را به تعداد زیادی از شرکتها معرفی کنید. مطمئن هم نیستید ایمیلها یا فکسهایی که میفرستید واقعا ً دیده شوند. از طرف دیگر، دفتر مرکزی هر کدام از شرکتها ممکن است در شهرهای مختلف باشد و عملا ً دیدار حضوری با افراد تصمیمگیرنده در آن شرکتها به سادگی میسر نیست. اما نمایشگاه فضایی است که اکثر این شرکتها خود از قبل آنجا گرد آمدهاند و فرصت بینظیری برای شما ایجاد کردهاند.
کسب اطلاعات
بازدید از نمایشگاههای حیطهی کاریتان یکی از پراهمیتترین برنامههایی است که باید در طول سال داشته باشید. دیگر آن دوران گذشته است که هر کسی سرش به کار خودش گرم بود و حتی در طی ده سال هم تغییر آنچنانی در دانش، هنر و مهارت افراد ایجاد نمیشد. دنیای امروز در حال گذار دائمی از یک روش به روش دیگر است و نوآوریها و اختراعات جدید به سرعت جایگزین موارد پیشین خود میشوند. هر صاحب صنعت یا خدماتی باید در جریان اتفاقاتی که در زمینهی کاریاش رخ میدهد قرار بگیرد؛ در غیر این صورت به زودی از دور رقابت حذف میشود.
هنگامی که از یک نمایشگاه بازدید میکنید میتوانید با خدمات و برنامههای رقیبان کسب و کار خود آشنا شوید، از آنها ایده بگیرید یا متوجه نقاط قوت و ضعف کار خود بشوید.
دیدار با مدیران
احتمالاً اگر در یک روز عادی به یک شرکت بزرگ یا حتی متوسط مراجعه کنید، نمیتوانید حتی با مدیران میانردۀ آنجا گفتگویی داشته باشید. اما تمام مدیران مهم یا جانشینان آنها در نمایشگاههای تخصصی حضور دارند و شما شانس بیشتری برای دیدار و صحبت با آنها خواهید داشت. در حقیقت هر نمایشگاه یک فرصت استثنایی برای معرفی خود و خدماتتان به شرکتهاست؛ بدون اینکه پشت سد منشیها و دیگر کارمندان بمانید.
ایجاد ارتباطات جدید
یکی از اهداف اصلی برپایی نمایشگاهها، ایجاد فرصتی برای صاحبان مشاغل جهت برقرای ارتباطات کاری جدید است. در این میان بازدیدکنندگان نیز میتوانند از این فرصت استفاده کنند. ارتباطات از مهمترین اصول در هر کسب و کار و تجارت است.
بررسی محصولات و خدمات دیگران
هر شرکتی که در یک نمایشگاه حضور پیدا میکند، قسمت مهمی از انرژی خود را صرف ارائه توضیح پیرامون محصولات و خدمات خود میکند. شما به عنوان یک بازدیدکننده میتوانید در مدت یک صبح تا عصر با برنامه و عملکرد چندین شرکت آشنا شوید و سوالات خود را به صورت مستقیم از کارشناسان بگیرید. در صورت امکان حتی میتوانید با ماشینآلات یا اپلیکیشنهای تازهی شرکتها کار کنید یا طعم محصولات خوراکی را بچشید. این مورد جزو مزیتهای درخشان بازدید از نمایشگاه است که احتمالاً فرصت آن هیچجای دیگر پیش نمیآید.
استفاده از تخفیفها، هدایای تبلیغاتی و طرحهای تشویقی
تقریباً تمام کسانی که در نمایشگاهها شرکت میکنند برای جذب بازدیدکنندگان و تشویق آنها به استفاده از محصولاتشان، تخفیفهای مناسبی در نظر میگیرند. این تخفیفها و طرحهای تشویقی استفاده از محصولات میتواند تاثیر زیادی در قیمت تمام شدهی خرید شما بگذارد. در این نمایشگاهها شاهد برگزاری مسابقات و قرعهکشی هم هستیم که اکثراً جوایز مورد قبولی اهداء میکنند.
کلاسها و کارگاههای آموزشی
در سالهای اخیر نرخ برگزاری این کلاسها و کارگاههای یک روزه در محوطهی نمایشگاهها یا داخل سالنها رشد قابل ملاحظهای داشته است. محتوای این آموزشها در رابطه به موضوع نمایشگاه است و به افراد تازهکار یا علاقمند، دید و بینش خوبی ارائه میدهند. این کلاسها معمولا ً رایگان هستند و توسط افراد باتجربه و مهارت تشکیل میشوند.
مواردی که توضیح دادیم بخشی از مزایای شرکت در نمایشگاهها و یا بازدید از آنهاست. البته این کار همواره مقداری ریسک هم خواهد داشت. شما باید میزان هزینهی خود نمایشگاه، رفتوآمد و اقامت احتمالی در شهر برگزاری آن و مبلغی که صرف حملونقل محصولات تا نمایشگاه میشود را تخمین زده و تصمیم بگیرید. یا اگر بازدیدکننده هستید، شاید مجبور شوید به شهر دیگری رفته و حتی یکی، دو شب آنجا ماندگار شوید. در این حالت خوب است با چند نفر از دوستان یا همکاران سفر کنید که برخی هزینهها تقسیم شود. البته باید توجه داشته باشید به صورت کلی نمایشگاهها در بعضی سالها پربارتر از سالهای دیگر هستند. پس اگر یک تجربهی منفی از حضور در نمایشگاه دارید بهتر است آن را به همهی فرصتها بسط ندهید و کمی هم ریسکپذیر باشید. در هر حال پیشنهاد کلی متخصصین حوزههای مختلف صنعت، هنر و خدمات این است که هر از گاه از این نمایشگاهها دیدن کرده تا از متن اتفاقات بیخبر نمانید.
شرکت در نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک تهران
الکامپ چیست؟
الکامپ «Elecomp» مخفف عبارت «Electronics, Computer & E-Commerce» که به معنای «نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک» است و بهصورت سالانه برگزار میشود. اولین برگزاری این رویداد به سال 1369 در کشورمان برمیگردد. رویداد الکامپ در ابتدا همراه با محصولات و ایدههای برق و مخابرات برگزار میشد؛ اما از سال 1379 به بعد، رویدادهای مربوط به مخابرات تحت عنوان تلکام بهصورت جداگانه برگزار شده و رویدادهای برق هم از آن مستقل شدند. به این ترتیب، امروزه در نمایشگاه الکامپ، صرفاً ایدههای مربوط به کامیپوتر و الکترونیک به نمایش گذاشته میشود. در وصف بیشتر رویداد تلکامپ میتوان گفت:
1) تا سال 1379، نمایشگاه الکامپ هیچ روند مشخصی نداشت؛ اما از آن سال به بعد بهصورت منظم هرساله در کشور برگزار شد.
2) در نمایشگاه الکامپ، علاوه بر شرکتهای داخلی، شرکتهای خارجی فعال در حوزه کامپیوتر و الکترونیک حضور دارند. به طوریکه در سال 1380 از 400 شرکتی که در این رویداد حضور داشتند، 80 تا از آنها به پروژههای خارجی اختصاص داشت.
3) تا به امروز 25 دوره از نمایشگاه الکامپ در کشور برگزار شده است که رویداد 26 آن در مرداد ماه 1401 برگزار خواهد شد.
4) تاریخ دقیق برگزاری نمایشگاه الکامپ در سال 1401 برابر با 11 تا 14 مردادماه، برابر با دوم تا پنجم آگوست 2022 میلادی از ساعت 9 صبح تا 16 در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران خواهد بود.
با توجه به توضیحات فوق، حالا به خوبی میدانید که منظور از نمایشگاه الکامپ چیست. همچنین از تاریخ دقیق برگزاری این رویداد، زمان بازدید و مکان برگزاری آن نیز باخبر شدید. حالا وقت آن است که به سراغ دلیل اهمیت این رویداد و سپس آمار و گزارشات آن برویم.
فعالیتهای اصلی نمایشگاه الکامپ تهران شامل موارد زیر است:
• الکترونیک صنعتی: ارائه محصولات و تکنولوژیهای مرتبط با الکترونیک صنعتی، از قبیل قطعات الکترونیکی، مدارهای مجتمع، تراشهها، محصولات سیستمهای جبرانی و سیستمهای کنترل صنعتی.
• کامپیوتر و سختافزار: عرضه تجهیزات کامپیوتری، سرورها، لپ تاپ و قابل حمل، تجهیزات شبکه و سوئیچینگ، ماژولها و قطعات جانبی مرتبط با کامپیوتر.
• نرمافزار و خدمات مرتبط: معرفی و عرضه نرمافزارهای کامپیوتری، نرمافزارهای کاربردی و صنعتی، خدمات و راهکارهای مدیریتی و نرمافزاری.
• تجهیزات ارتباطی: نمایش تجهیزات ارتباطاتی و شبکههای تلفن همراه، اینترنت، شبکههای کابلی و بیسیم، تجهیزات آزمایش و اندازهگیری ارتباطات.
• تجهیزات صوتی و تصویری: عرضه تجهیزات صوتی و تصویری، سیستمهای صوتی و تجهیزات نمایشگر، دوربینها، تجهیزات ضبط و پخش صدا و تصویر.
• تجهیزات مخابراتی: عرضه تجهیزات مخابراتی، آنتنها، تجهیزات اتصالاتی و سیستمهای مخابراتی.
• تجهیزات اندازهگیری و کنترل: نمایش تجهیزات اندازهگیری و کنترل صنعتی، دستگاهها و سیستمهای تست و اندازهگیری.
• خدمات فنی و پشتیبانی: معرفی خدمات پس از فروش، خدمات فنی و مشاورهای در زمینه الکترونیک و کامپیوتر.
هدف اصلی نمایشگاه الکامپ تهران، ارائه یک سکوی برتر برای نمایش و معرفی آخرین دستاوردها، تکنولوژیها، محصولات، خدمات و راهکارهای مرتبط با صنعت الکترونیک، کامپیوتر و تجهیزات جانبی است. این نمایشگاه برای تمامی علاقهمندان و عوامل مرتبط با این صنایع، از جمله تولیدکنندگان، تأمینکنندگان، توسعهدهندگان، نمایندگان تجاری و کاربران، یک فرصت عالی را فراهم میکند تا با همکاری، تبادل اطلاعات و شناخت بهتر بازار، به ارتقای صنعت الکترونیک و کامپیوتر در ایران کمک کنند.
معرفی و ارائه آخرین دستاوردها و تکنولوژیها
هدف اصلی نمایشگاه الکامپ، معرفی و ارائه آخرین دستاوردها، تکنولوژیها و نوآوریهای مرتبط با صنعت الکترونیک و کامپیوتر به علاقهمندان و صنعتگران است. این نمایشگاه به شرکتهای تولیدکننده و تأمینکننده فرصت میدهد تا محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند و به بازاریابی و فروش بیشتر بپردازند. همچنین، باعث ایجاد تعامل و تبادل دانش و تجربیات بین صنعتگران و مصرفکنندگان میشود.
تسهیل همکاری و تجارت
نمایشگاه فرصت مناسبی را برای برقراری ارتباط مستقیم و همکاری تجاری بین شرکتهای تولیدکننده، تأمینکننده و نمایندگان تجاری فراهم میکند. این نمایشگاه به علاقهمندان و کاربران صنعت الکترونیک و کامپیوتر فرصتی برای دیدن و مقایسه محصولات و خدمات مختلف را میدهد و امکان برقراری قراردادها و مذاکرات تجاری را بهبود میبخشد.
ارتقاء کیفیت و اطلاعات فنی
نمایشگاه الکامپ تهران با برگزاری کنفرانسها، سمینارها و کارگاههای تخصصی، هدف ارتقاء کیفیت و اطلاعات فنی در صنعت الکترونیک و کامپیوتر را دنبال میکند. این رویدادها به صنعتگران و علاقهمندان فرصتی را میدهند تا درباره مسائل فنی پیشرفته، راهکارها، استراتژیها و چالشهای صنعت مطلع شوند و از تجربیات متخصصان برجسته در این زمینه بهرهبرداری کنند.